Societat digital

Societat digital

dimarts, 24 de novembre del 2015

La contrucción del conocimiento en la red: limites i posibilidades

Hem llegit un text anomenat La contrucción del conocimiento en la red, de la qual hem extret la següen informació:

Dimensions socials de coneixement→  Les teories han anat proposant millores del coneixemnt dels factioprs que condueixen a disenyar entorns que afavoreixin l’aprenentatge.  Bona part dels discursos pedagògics que han acompanyat a la introducció de les TIC en l’educació han emfatitzat en els beneficis d’aquests en tant que permeten un amillor adaptació del individual dels estudiants.  S’han anat incrementant els discursos sobre l’aprenentatge en grup. Les TIC no es contempla com a una eina d’interés individual sinó que també grupal.
Aprenentatge cognitiu no contempla un aprennetatge descontextualitzat. La participació perifèrica legítima: aprenentatge suposa la participació en una comunitat, es reconegut com a un procés de participació social. per aquests autors l’aprenentatge és el resultat de formar part de comunitats (comunitat de pràctica), en aquestes comunitats no hi ha separació entre desenvolupament d’identitat i desenvolupament del coneixement, interactuen reciprocament.

 Basant-nos en Engeström, la contrucció del coneixement requereix unes condicions de treball molt determinades, unes eines que afavoreixin el procés i un seguiment continu.

 Aprenentatge col·laboratiu mediat per l’ordinador→ Aquest concepte suposa dues idees: aprendre de forma col·laborativa i no es contempla l’aprenentatge de forma aïllada. Driscoll i Vergara diuen que cal treballar junts i cooperant per arribar a la meta. Caracteristiques del aprenentatge col·laboratiu:
Responsabilitat individual: tots son responsables de la seva tasca individual
Interdependència positiva: depenen els uns dels altres
Habilitats de col·laboració: hi han habilitats que afavoreixen el treball col·laboratiu
Interacció promotora: grup interactúa per  a desenvolupar relacions interpresonals
Procés de grup: grup reflexiona i s’avalua

 Característiques dels mediadors per afavorir l’aprenentatge→ Hi han hagut moltes propostes en els útims anys com resolució de problemes, l’aprenentatge col·laboratiu, aprenentatge centrat en escenàris, ets. Totes aquestes propostes busquen afaborir i mediar en l’aprenenatge, es caracteritzen pel següent:
Centrat en l’estudiant
Context d’aprenentatge
Eina mediadora
Entorn virtual de l’aprenentatge

 Entorns virtuals també enriqueixen l’ensenyament presentcial, l’estudiant co-contrueix el espai virtual, la majoria dels entorns virtuals no exlouen els entorns físics.

 Investigacions sobre la contrucció del coneixement en xarxa→ Hi han diferents tipus:

 Estudis sobre la interacció: La interacció en un entorn virtual és diferent que presencial. Crook porposa la creació d’entorns experimentals que permetin arribar a les teories sobre l’aprenentatge amb l’anàlisis de les interaccions.Baker considera que s’ha d’analitzar la interacció argumentativa que es un tipus de diàleg en el que es combina l’argumentació i la negació del significat.
Moderació dels aspectes col·laboratius: Salmon és el rpimer en fe servir e-moderating per a descriure la extensa varietat de funcions i destreses del rpofessor en linia que necessita adquirir.
Meduació: La selecció d’eines més adequades en funció del s objectius que volem arribar fa necessari l’estudi del valor de les diferents eines  i caracteristiques mes adequades a cada cas.
Construcció col·laborativa del coneixement: Objecte d’estudi la forma en que podem arribar a un model d’ensenyament basat en la comprensió i la contrucció compartida de coneixement.



A classe ens van presentar unes preguntes les quals són les següents:

 1.-  La tecnologia en si mateixa influeix en el nostre aprenentatge.

 Abans la tecnologia va apareix per facilitar la tasca individual i avui en dia fa un pas més enllà, ara és una eina de creació conjunta de coneixement. En aquest món digitalitzat calen unes habilitats ja que tenim abans no eren necessàries ja que no  es feien servir gaire les tencologies (no estaven al abast de tothom). Actualment tothom pot accedir a un PC i per tant una habilitat imprescindible és saber filtrar tota la informació.

La societat ha canviat, i en molts aspectes s’ha subtituit lo analògic per lo digital. Davant d’aquests canvis ens hem hagut d’adaptar. Per exemple, per a fer un treball fa 40 anys havies d’anar a bucar la informació a la biblioteca i fer-lo a mà o en màquina d’escriure. Avui dia no teni aquesta dificultat, ja que la informació està al abast de tothom a través de multiples mitjans com PC, Tablet, ets.
També la nostra manera elaborar coneixement i utilització de programes, ja que avui en dia esta descentralitzada i per tant ens permet accedir a ella en qualsevol lloc i en qualsevol moment.

2.- Estas d’acord amb el concepte participació perifèrica legítima? (persones que participen en una comunitat)

Utilitza perifèric, per que hi ha comunitats aïllades que participen a través de les tecnologies. Si no ho fas estas fora. Primer cal formar-nos camb la comunitat i després individualment.
Si,  per que l’aprenentatge s’incloeix en una comunitat i no com a una cosa aïllada, forma part d’un procés de participació social i això implica estar més compromés amb la cultura. El coneixement es contruit a partir de les interaccions i aquestes venen influenciades per la comunitat, això és un procés bidireccional, es a dir, no es pot separar. Si que és cert, gran part del nostra coneixement prové d’internet i per tant aquest no serà aïllat, gran part de la gent buscar informació a través de la xarxa i això fa que el coneixement o la nova informació que ells creein es basi en aquesta que trobem a internet. Si una persona s’entrega a la comunitat rebrà i donarà.


 3.- Relaciona la frase en les escoles es privilègien les pràctiques educatives… (pagina 2/10) amb una experiència d’aprenentatge que hagis viscut.

 Les matèries estaven separades i mai es treballaven en la globalitat, esta fragmentat.
Tots aprenem de la mateixa manera a la mateixa hora, i hem de fer les coses iguals.
A l’hora de treballar un coneixement no es treballa des de la natura sinó des de l’aula i en un paper, quan estudiavem un òrgen i en portavem un, tothom quedava molt sorpres ja que no estem acotumats a treballar sobre natura. Saber que i saber com.
Si hi ha una desconnexió entre el saber què i saber com.
Amb les tecnologies cada vegada ens allunyen més de la realitat, ...

 4.- Pensar exemples d’eines que utiltzem que afavoreixen la interacció i la solució conjunta de problemes.
Drive, foros, yahoo respuestas, facebook, whatsapp, wikipedia, skype, el rincón del vago, patatbrava, moodle, dropbox, ets.

 5.- Quina diferència hi ha entre aprenentatge col·laboratiu vs cooperatiu
 Col·laboratiu→ intercanvis més íntims, aconseguixes una fita que no la pots fer de manera individual, necessites als altres per arribar-hi. Enriqueix les aportacion, intercanvi d’idees, a través del diàleg.
Cooperatiu → repartició de tasques on es dona un aprenentatge individual no compartit.

 El col·laboratiu fas un aprnenetatge en el qual els altres t’aporten informació i t’ajuden per a poder assolir el objectiu, tots els membres aprenen. El cooperatiu es reparteix la feina i no té per que haver-hi un aprenentatge de tota la feina ja que cada membra fa una part.

 2.- Un entorn virtual d'aprenentatge en un espai social:

L’aprenentatge esdevé més enriquidor si  es comparteix.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada