Aquest blog està dedicat a l'assignatura d'ensenyament i aprenentatge en la societat digital, la qual es cursa al grau de Pedagogia.
Societat digital
dijous, 29 d’octubre del 2015
Fracàs escolar en adolescents
A la sessió d'ensenyament i aprenentatge en la societat digital hem fet una activitat en grup, la qual ens haviem de plantejar un problema educatiu i buscar informació sobre aquest. La informació havia de tenir un rigor de validesa. Seguidament haviem de reflexionar sobre com havíem buscat la informació i quin critèri hem seguit per tal de seleccionar una entrada o una altre. A continuació us presento la tasca:
1. DELINET
Com hem obtingut la informació:
Hem anat al buscador google , i per fer la recerca en posat "Dialnet". Ja teníem referències prèvies d'aquesta pàgina web.
Hem escollit el tema a investigar: "Fracaso escolar en adolescentes en España" i l'hem posat en el buscador.
Ens han sortit un llistat d'articles amb aquestes paraules claus. Hem filtrat la informació per "anys 2009-2019" i per "tipus de document".
De la recerca ens sortien dos articles. Posteriorment hem fet una lectura en diagonal per comprovar que eren adequats al nostre objectiu.
Article seleccionat: "España. Combatir el fracaso escolar adolescente. Abordaje desde el ciclo formativo de cocina y gastronomía"
http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5217469
Cita de l’article: “El fracaso escolar es una constante en España que se intenta remontar año tras año. La mayoría de los enfoques centran las causas de este fracaso en el alumnado y algunos proponen como alternativa metodológica un cambio en la evaluación. En este artículo se plantea un abordaje distinto que favorezca la motivación de los adolescentes en su proceso de aprendizaje”.
Dialnet, és una pàgina on podem trobar articles d'investigació,tant de rigor científic com divulgatius. A més, permet filtrar la recerca per diferents temàtiques: any de publicació, tipus de document (tesis, llibre, revista…), entre d’altres. Això ens ha permès identificar si la font d’informació és actual, i verificar la fiabilitat del document escollit.
2. REVISTA DE EDUCACIÓN
Link: http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2010/re2010/re2010_09
Com hem obtingut la informació:
Hem buscat al google Revistes educacion espanya, i hem trobat una serie de resultats els quals el que ens ha cridat més l’atenció ha estat la revista de educacion del ministeri d’educació i cultura ja que la font és fiable.
Un cop hem fet un cop d’ull a la revista, hem cercat Fracaso escolar al seu buscador i ens ha derivat a una llista de resultats. El que més ens ha interessat per el títol de l’entrada Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España: una aproximación a través de un análisis logístico multinivel aplicado a PISA-2006.
Hem pogut comprovar que aquesta revista fa quatre publicacions científiques anuals d’educació, cultura i esports espanyols.
Cita de l’article:
“La repetición de curso no parece ser una estrategia eficaz para reducir el riesgo de fracaso escolar. Los resultados indican que conseguir que los alumnos estén escolarizados en el curso que les corresponde resulta fundamental para que sus probabilidades de fracaso escolar se reduzcan.”
“Las variables del ámbito familiar determinan en un alto grado el riesgo de fracaso escolar del alumno.”
3. OBRA SOCIAL FUNDACIÓ “LA CAIXA”
Link: https://obrasocial.lacaixa.es/deployedfiles/obrasocial/Estaticos/pdf/Estudios_sociales/vol29_completo_es.pdf
Com hem obtingut la informació:
Primerament, hem anat al buscador de google i hem buscat les paraules clau: fracaso escolar adolescentes españa.
Hem vist les diverses entrades que apareixen a la primera pàgina.
Hem obert unes quantes entrades però la que ens ha semblat de més rigor ha estat la de la obra social la caixa ja que acostumen a elaborar informes complets i realitzats per professionals.
A partir de l’índex, hem vist quin era el punt que ens aportava la informació necessària i més rellevant per a la nostra recerca.
Cita de l’article:
“fracaso escolar es la situación del alumno que intenta alcanzar los objetivos mínimos planteados por la institución –los de la educación obligatoria–, falla en ello y se retira después de ser catalogado como tal; en suma, después de ser suspendido con carácter general, certificado en vez de graduado, etc., según la terminología peculiar de cada momento normativo o cada contexto cultural. En el caso español, el alumno que no logra terminar la ESO y sale de ella con un certificado de haberla cursado pero sin el título de graduado, que acredita haberla superado.”
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada